Esteetön matkailu on kasvussa koko ajan. Yksilöllisiä tarpeita tulisi tunnistaa yhä enemmän, mutta työvälineitä siihen on tarjolla verrattain vähän. Esteettömyys tunnistetaan rakennusmääräyksissä jo esimerkillisesti, mutta riittääkö se elämysjanoiselle esteettömyyttä tarvitsevalle matkailijalle?
Asiakaskokemus palvelulaadun keskiöön
Miten matkailu- ja palvelualojen ammattilaiset huomioivat esteettömyyttä tarvitsevan asiakaskokemusta?
Tilojen toimivuus on merkittävin tyytyväisyyden tuottaja, mutta on muitakin osa-alueita, joilla asiakastyytyväisyyttä tulisi mitata. Miltä asiakaskokemus on tuntunut tai näyttänyt esteettömyyttä tarvitsevan asiakkaan silmin? Onko hänelle onnistuttu tarjoamaan jotain sellaista, jonka hän muistaa vielä pitkään? Osataanko kohdata? Osataanko soveltaa? Nämä ovat keskeisimmät kysymykset viiden tähden asiakaskokemuksen tuottamisessa.
Palveluntuottajan ei tarvitse olla kaikkitietävä
Palveluntuottaja ei yksinään ole vastuussa asiakkaan kokemuksesta, vaan monessa tilanteessa on itse tultava puolitiehen vastaan. Tietämättömyys on inhimillistä ja myös se, että rakenteellista esteettömyyttä ei ole toteutettu täysin. Pienyrityksillä se on usein kustannuskysymys. Fyysisiä esteitä voi poistaa olemalla rohkea, utelias ja seikkailuhenkinen.
Nähdään enemmän mahdollisuuksia, kuin mahdottomuuksia
Kaikkien palveluyrittäjien ja matkailijoiden yhteinen tavoite olisikin nähdä mahdollisuuksia. On palveltava kaikkia asiakkaita yhdenvertaisesti ja niin laadukkaasti, että he palaavat takaisin, jotta esteetön matkailu nostaisi edelleen suosiotaan. Onnistuneesta asiakaskokemuksesta kertoo se, että he palaavat takaisin hymyssä suin yhdestä yksinkertaisesta syystä: Asiakkaalle on onnistuttu tarjoamaan jotain sellaista, jota ei muualta saa, ja hän on kokenut itsensä tärkeäksi.
Monelle mieli teettää “esteettömyys” -sanan perään kymmeniä euron merkkejä ja euron merkkien perään kymmeniä kysymysmerkkejä. Rahaa palaa, mutta ei oikeastaan tiedetä mihin ja termistö, jolla asiasta puhutaan, on yhtä vieras kuin avaruus. On kuultu juttuja, että siellä on elämää, mutta millaista?
Esteettömyys koetaan samoin. Ei tiedetä sitä tarvitsevien elämästä tarpeeksi, jotta se aukeaisi kaikkeen potentiaaliinsa siitä, mitä se voi parhaimmillaan bisnekselle tarjota. Tietoisuuden lisääminen ja ennakkoluuloton palveluasenne auttaa nostamaan tahtotilaa ja asiakaskokemuksen uudelle tasolle. Nostamalla tahtotilaa, ajattelemalla innovatiivisemmin ja olemalla luova, voidaan jokaisesta asiakaspalvelukokemuksesta tehdä elämys.
Esimerkiksi kahvilan matalat pöydät voivat tuottaa päänvaivaa hänelle, jonka pyörätuoli on suhteessa pöytään korkea. Hän tarvitsisi korokkeeksi kahvikupin alle jotain, jotta joka siemauksella ei olisi tarvetta kurkotella kuppiin. Yksinkertainen ja edullinen ratkaisu tähän on mielenkiintoiset kirjat! Kirjaa voi hyödyntää kahvikupin korokkeena ja samalla ehkäpä vielä saada unohtumattoman lukuelämyksen kahvin nauttimisen jälkeen. Toimii kaikille, ei ainoastaan palveluesteettömyyttä arvostavalle.
Suomesta saavutettavien elämysten kärkimaa
Matkailu avartaa, mutta mitä voimme tarjota kansainvälisille asiakkaille, jotka tarvitsevat esteettömyyttä? Maamme on täynnä elämyksiä, mutta kokemus jää vielä valitettavan usein erityisryhmille kaukaiseksi. Sillä se, että tilaan fyysisesti pääsee, ei takaa merkitykselliseltä tuntuvaa kokemusta. Elämys syntyy, kun ihmiset kohtaavat ja kokevat jotain erityistä.
Matkailija, jolla on rajoitteita, tarvitsee vain ripauksen enemmän tahtoa ja auttavat kädet elämyksiin. Mikä parasta, jokainen palveluntuottaja ja yrittäjä voi olla mahdollistamassa unohtumattoman matkailukokemuksen. Suomen aika matkailun nousukiidossa on nyt! Olemmehan onnellisin maa ja haluamme lisätä myös matkailijoiden onnellisuutta. Onnellisuus on tutkitusti hyväksi ihmisille ja niitä lisäävät aidot kohtaamiset ihmisten kesken. Voimme tarjota enemmän kustannustehokkaasti kiinnittämällä huomiota palvelukokemuksen tuomaan fiilikseen sekä muokkaamalla tilaa ja palvelua jo olemassa olevin resurssein. Opitaan yhdessä palvelemaan mainiommin eikä pelätä turhaan erilaisia asiakkaita. Kahta samanlaista asiakasta kun ei ole olemassakaan. Otetaan erilaisuudesta kaikki irti ja annetaan matkakuumeen nousta!